آخرین مطالب منتشر شده در ناروانکو :
صفحه‌اصلی / تاثیر میدان الکترومغناطیسی بر بدن انسان

تاثیر میدان الکترومغناطیسی بر بدن انسان

میدان الکترومغناطیسی:

میدان الکترومغناطیسی به وسیله خطوط نیرو، سیمهای برق و تجهیزات الکتریکی تولید می‌شود.   میدانهای مغناطیسی خطوط نامرئی نیرو هستند که در اطراف هر وسیله الکتریکی وجود دارند.   این میدانها از بسیاری مواد عبور می‌کنند و بنابراین جلوگیری از عبور آن مشکل است.

مطالعات زیادی در سال‌های گذشته انجام شده تا مشخص شود حداکثر میدان مغناطیسی که بدن انسان می‌تواند در برابر آن مقاومت داشته باشد و در عین حال لطمه‌ای به آن وارد نشود، چه میزان است.
اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بدن انسان نباید در معرض میدان مغناطیسی با قدرت بیشتر از 40 میلی تسلا قرار بگیرد. این میزان معادل یکهزار برابر میدان مغناطیسی زمین است. با این حال دانشمندان همواره توصیه می‌کنند بهتر است تا حد امکان از میادین مغناطیسی فاصله گرفته شود.
تشعشعات الکترومغناطیسی معمولا در خانه ها و ادارات به میزان کمتر از 1 میکرو تسلا یافت می شوند. انتقال نیرو حاصل از امواج مغناطیسی با ولتاژ کمتر400 کیلو ولت حدود 20 میکرو تسلا است. همچنین میدانهای خطوط نیروی کمتر از 20 کیلو ولت در مناطق مسکونی، بطور متوسط2 تا 3 میکرو تسلا است و فقط در فاصله ای به طول 10 متر قدرت میدان کمتر از 1 میکرو تسلا کاهش می یابد.

مشخصه های فیزیکی میدانهای مغناطیسی

میدان مغناطیسی: در محیط اطراف هر آهن ربا خاصیتی به وجود می آید که به موجب آن به هر عقربه مغناطیسی یا هر آهن ربای دیگر واقع در آن نیرو اعمال می شود.

بطور کلی میدانهای مغناطیسی متناوب (AC)  مربوط به شبکه های برق شهری، مخابرات و وسایل خانگی خیلی ضعیف تر از میدانهای مغناطیسی مستقیم (DC) هستند.

اثرات میدانهای الکترومغناطیس روی بدن انسان

به دلیل اینکه میدانهای مغناطیسی می تواند توسط فعالیت بعضی از اندامها مثل ضربان قلب و مغز ایجاد شود می توان حدس زد که کارکنان شاغل در مواجهه با میدانهای مغناطیسی یکنواخت با شدت زیاد فعالیت الکتریکی مغز و قلبشان تحت تاثیر خطوط نیرویی که در اطراف آنها وجود دارد قرار می گیرد.

کسانی که در داخل اعضای بدن خود قلب مصنوعی دارند یا در بدنشان پلاتین یا اجسام فلزی قرار دارد نباید در مواجهه با چنین میدانهایی قرار گیرند البته بدلیل طبیعت خاص شغلشان ، اجتناب از مواجهه با میدان های مغناطیسی برای این افراد امکان ندارد .

امروزه با توجه به گستردگی کار صنعتی و ارتباط با میدانهای مغناطیسی مانند  کوره های القایی ، دستگاه های جوشکاری و عملیات حرارتی القایی الکتروموتورها و ترانس های برق و رکتیفایرهای جوش و آبکاری  و … خطرات زیادی کارکنان و افرادی که در این میدان ها قرار می گیرند را تهدید می کند . بیماری های صنعتی کارکنان ، بعلت قرار گرفتن در میدان مغناطیسی انواع و درصدهای مختلفی دارد که متناسب با تغذیه وتوانایی جسمی و میزان جذب امواج متغیر است.  بر هر فرد لازم است از میدان های مغناطیسی دور شود هرچند این میادین حاصل از موبایل و یا سیم کابل فشار قوی باشد ویا تکنولوژی های صنعتی دیگر …
شاید بسیاری از ما در مورد امواج خطرناک منتشر شده از دکل های فشار برق قوی مطالبی شنیده باشیم اما آیا می دانستید که طبق نتایج تحقیقات علمی، میدان مغناطیسی یک سشوار روشن چندین برابر میدان مغناطیسی ایجاد شده در زیر یک دکل برق 220 هزارولت برق است؛ میدان مغناطیسی ناشی از ماشین لباسشویی نیز به همین گونه است.

 

راههای مصون ماندن از اثرات میدان مغناطیسی
با استفاده از چند اصل ساده که سازمان بهداشت جهانی نیز آنها را تایید می‌کند، می‌توان از خطر امواج الکترومغناطیسی مصون ماند.
اولین اصل در مواجهه با تشعشعات، مربوط به زمان مواجهه است؛ به این ترتیب که تا حد ممکن زمان استفاده از منابع مولد اشعه و انرژی کاهش یابد و در موارد نیاز استفاده شود.
دومین اصل در بحث مواجهه با منابع مولد اشعه، فاصله است. بر این اساس باید تا حد امکان فاصله از مولد اشعه افزایش یابد؛ چرا که انرژی دریافتی با فاصله نسبت عکس دارد.

 

میدان مغناطیسی دستگاه گرمکن القائی بلبرینگ

 

همانطور که از مطالب بالا مشخص می شود این میدان مغناطیسی چون از نوع AC و با شدت پایین است نمی تواند خیلی خطرناک باشد . فوران مغناطیسی در این دستگاه در یک مسیر بسته در گردش است و طراحی این دستگاه به گونه ای است که کمترین فوران پراکندگی را شامل شود . این فوران پراکندگی که حوزه ی مغناطیسی اطراف دستگاه را تشکیل می دهد تنها در چند سانتیمتری دستگاه وجود دارد .

در هر حال برای ایجاد اطمینان خاطر بیشتر و مصون ماندن از اثرات احتمالی این میدان با توجه به دو اصل ذکر شده ، توجه به نکات زیر ضروری است .

  • کاهش زمان مواجهه با میدان :

این دستگاه در زمانی حدود یک دقیقه بلبرینگ مورد نظر را تا دمای تنظیمی گرم نموده و سپس به طور اتومات خاموش میشود .این زمان بسیار کو تاه تر از آن است که بتواند اثر نامطلوبی در بدن اپراتور ایجاد نماید .

  • ایجاد فاصله با دستگاه :

با استارت دستگاه شمارش معکوس آن شروع شده و پس ازطی زمانی حدود 10 ثانیه دستگاه روشن می شود ، در این هنگام اپراتور می تواند به راحتی از دستگاه فاصله گرفته و تا خاموش شدن دستگاه صبر نماید .

آزمایشات متعدد انجام شده روی دستگاه بلبرینگ گرم کن های القائی  نشان می دهد که در فاصله ی یک متری از دستگاه میدان مغناطیسی وجود ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *